UGC, nebo-li User Generated Content, je obsah, který značky využívají na svých stránkách, aby tak propagovali své výrobky či služby, ale namísto toho, aby najali influencery, kteří jsou často opravdu drazí, zvolí tvůrce, kteří jim vytvoří obsah přímo na míru, a ten si značka přesdílí na své sociální sítě. Že to zní jako něco, co by tě zajímalo?
Proč značky využívají UGC marketing?
Jednu věc už jsme si řekli – influenceři jsou drazí (samozřejmě záleží na počtu sledujících a konkrétním influencerovi), protože obsah vytvářejí na své sociální sítě, kde se rozšíří mezi jejich komunitu, navíc nesou zodpovědnost na základě toho, kolik spoluprací navážou. Pokud je jejich feed jen o reklamě, brzy začnou fanoušky ztrácet.
UGC creatoři ale své vlastní sociální sítě nevyužívají, pouze vytvoří obsah, který si značka uploaduje tam, kam potřebuje – do reklamy, do organiky, nebo třeba na své webovky. Nestane se tak, že uvidíte stále jednu a tu samou tvář, protože značky využívají hned několik tvůrců, a získají tak různorodý styl videí, čímž zaujmou hned několik skupin – je to tak výhodné pro obě strany.
Jak s UGC začít?
Pokud se ptáte, jak se takovým UGC tvůrcem stát, je to docela jednoduché. Vezmete si mobil, natočíte pár videí s vašimi oblíbenými produkty, jako by to byla spolupráce, na základě toho vytvoříte portfolio, a to jen rozešlete buďto s nabídkou jednotlivým značkám, nebo jako odpověď na inzerát, který najdete na Facebookové skupině (nejčastěji).
I když je UGC dostupné pro všechny, je důležité vědět, že na to, abyste byli úspěšní, musíte:
- mít videa kvalitní (obsahem i formou)
- mít skvělé a originální nápady (diváci musí chtít u videa zůstat, nebo ještě lépe, si produkt/službu zakoupit)
- mít alespoň nějaké základy marketingu (budete tak lépe vědět, co funguje, jak co podat, jak udělat virální video)
- mít dobré komunikační schopnosti (firmu je třeba zaujmout, dodržovat termíny a být pravidelně v kontaktu, ideálně i vyjednávat)
Když toto vše splňujete, máte velkou pravděpodobnost, že budete úspěšní. Ty nejúspěšnější tvůrkyně pak mají UGC tvorbu jako full-time job a cena za jedno jejich video stoupá, protože mají dostatek zkušeností i rozšířené portfolio. Nezapomínejte ani na recenze, které vám pomohou získat důvěru u nových spoluprací!
Závěr
Pokud byste to chtěli zkusit, doporučuju nejprve pořádně obor prozkoumat – nasledovat videa (zejména v angličtině, pokud neumíte anglicky, budete to mít těžší, proto využijte moje Hero, haha), naposlouchat podcasty a načíst články. Každá minuta, kterou do toho investujete, se vám vrátí, proto nešetřete a pořádně vše nasajte jako houba! Pro mě osobně je inspirací Helunka, která UGC scéně naprosto vévodí a její videa mají skutečnou hodnotu.
Ellie, The Boss Bitch
Přečtěte si také o tom, jak si vydělávat na internetu.
Sledujte nás na Instagramu a Tik Toku a poslouchejte náš podcast Slay and Pray.