Vítám vás při slunné středě! Už jsme v půlce týdne, což je vždy dobrá zpráva. Dnes se podíváme na to, co všechno obnáší úspěšné podnikání a proč neexistuje důvod, že byste to nezvládli.
Proč podnikat?
Na téma podnikání už na blogu vyšly nějaké články, které doporučuji si přečíst, pokud se rozmýšlíte, zda začít nebo ne. Důvodů, proč podnikat je spousta, ale hlavní je, co od toho očekáváte vy. Toužíte po práci, která vás naplňuje, volnosti a svobodě? Pak je pro vás podnikání ideální. Není to ale nic jednoduchého a určitě se na to nehodí každý. Je třeba, abyste byli pilní, vytrvalí a měli pevnou vůli. Protože nebudete mít vlastního šéfa, musíte se jím stát vy a musíte být na sebe přísní, nikdo jiný za vás totiž tu práci neudělá.
Jestli jste už od mala organizovaní, rádi něco tvoříte, nesnášíte nudu a rádi se úkolujete, pak jste podnikatelem dávno. Zbývá si vybrat vhodný obor, který by vás bavil a který bude mít potenciál, abyste se uživili a hurá na živnostenský úřad!
O tom, jak pracovat z domova na internetu si přečtěte zde.
Jak na úspěšné podnikání
I když jste ve svém oboru skvělí, může se stát, že nejste tam, kde byste chtěli být. Nemáte tolik peněz, máte málo zakázek nebo vás nikdo nezná. Být dobrý podnikatel totiž zahrnuje mnohem víc, než jen mít znalosti a schopnosti toho, v čem pracujete. Měli byste být kompletním balíčkem, který zvládne propagaci, marketing, finanční gramotnost i managment. A pozor, to ani nemusíte mít zaměstnance!
Nebojte se, vše zvládnete, když budete chtít. Ačkoliv to takto může znít jako velký tlak, nic není tak hrozné, jak se zdá. Hlavně, v dnešní době rozšíření sociálních sítí najdete informace rychle a přehledně. Každý druhý je specialista na Instagram, marketing a PR. Proč byste nemohli i vy?
Vždy mějte finanční rezervu
Kdybych vám měla poradit jen jednu věc, byla by to tahle. Podnikám už přes dva roky, aktivně rok a půl, a i když se to může zdát jako krátká doba, zažila jsem toho hodně. Od vyššího platu a bohémského života po počítání každé koruny, abych vůbec uplatila nájem. Jakmile začnete vydělávat víc, máte pocit, že můžete utrácet větší částky. Mějte ale na paměti, že nejste zaměstnanec a nikdy nevíte, co přijde další měsíc. Při nastřádání většího obnosu si ho raději uložte na spořící účet nebo ho investujte někam, kde jeho cena poroste. V žádném případě si nemyslete, že od teď se vám začne dařit, a že příští měsíc vyděláte stejnou částku. Nespoléhejte se na nic!
Stejně tak nepočítejte s penězi, které vám ještě nedorazily na účet. Každý podnikatel většinou ví, kolik peněz mu cca přijde, a podle toho si organizuje práci. Já například doučuji angličtinu a píšu články – když mám méně hodin učení, musím se více věnovat psaní a naopak. Počítám tak každý měsíc s určitým obnosem, který je buďto o něco vyšší nebo nižší. Často se mi ale stávalo, že jsem s penězi počítala a ony nepřišly. Ne, že by mi někdo nezaplatil, ale třeba se hodiny odvolaly nebo platba dorazila o týden později (faktury issues). Proto vám radím, pracujte pouze s penězi, které máte na účtě, všechno ostatní je jen scénář ve vaší hlavě.
Nezastavujte, když je úspěch nadosah
Tento bod trochu souvisí s tím předchozím. Když se vám začne dařit, je to super, ale nemyslete si, že je tím práce hotová. Jak už jsem říkala, nikdy nevíte, co vás čeká, proto si odpočiňte, ale neusněte na vavřínech, doba se rychle mění a všechno je relativní. Váš úspěch musí být konstantní, abyste si mohli brát dovolenou a utrácet peníze za značkové oblečení.
Využívejte sílu sociálních sítí
Vzhledem k tomu, jak moc dnes sociální sítě tvoří realitu, určitě využijte jejich sílu. Postujte, propagujte své služby, ale nepřehánějte to. Lidé vás sledují, protože už se jim zamlouváte, nepotřebují být ještě násilně nuceni do nákupu či jiné akce, ze které budete mít profit. Informujte, inspirujte nebo bavte lidi – jednoduše vytvořte důvod, proč by měli váš profil sledovat. Pomáhá si představit, že jste jedním z uživatelů a rozhodujete se, zda účtu hodit follow – co byste udělali?
Pokud jste našemu účtu na Instagramu zatím follow nehodili, rychle to napravte!
Plánujte
Jako hlavní organizátor si tento proces velice užívám. Miluju plánovat, a díky Bohu je to v mé práci potřeba. Samozřejmě záleží na tom, čemu se věnujete, ale v určitých oborech je třeba plánovat dopředu nejen na měsíc, ale klidně i na celý rok. Konkrétně u psaní, kterému se věnuji já, je třeba vědět, co vyjde za článek příští týden, kam blog směřuje a jaká rozhodnutí se chystá do budoucna udělat. Čím více organizovaní budete, tím jednodušší bude kreativní část práce.
Analyzujte
Abyste věděli, co vaše zákazníky zajímá, je třeba provést analýzu. V rámci internetu je to velice jednoduché, protože máte k dispozici několik nástrojů. Kromě klasického dotazování můžete například z Google Analytics vyčíst, co vaše sledující zajímá, čeho ubrat a čeho přidat. Je to skvělá forma, jak zjistit víc o lidech, kteří jsou součástí vaše úspěchu. Na základě získaných znalostí můžete vytvářet nový obsah, kampaně i dosahovat vyšších zisků.
Reklama neuškodí
Když už je řeč o sítích, reklama na nich vás vyjde nejlevněji. Navíc si daná firma účtuje provizi pouze tehdy, když vznikne interakce. To znamená, že pokud na vaši reklamu někdo klikne (a například si prohlídne web), jen tehdy Instagramu či Facebooku zaplatíte. Ve srovnání s billboardy je tato forma nejen o desítky tisíc levnější, ale také spolehlivější. Důležité je, aby reklama zaujala, proto si dejte záležet na nápadu.
Inspirujte se
Posledním bodem dnešního článku bude inspirace, která je velice důležitá. Nebojte se podívat, co vytváří vaše konkurence a aktivně ji sledujte. Možná má něco, co vám chybí, využívá metody, které neznáte a sleduje trendy, které se k vám nedostanou. Vyhněte se kopírování, namísto toho převezměte myšlenku, která vás zaujala, a tu přetvořte podle sebe. Ideální je sledovat obsah ze zahraničí, protože tam jsou vždycky dál než my a za to, že zahraniční koncept přivedete do Česka, budete spíše oceněni než pomlouváni.
Chcete to doopravdy?
Poslední otázka, kterou byste si měli položit, je ,,Chcete to doopravdy?“. Podnikání je neustálá práce a rozhodně není pro každého.
- Jste ochotni pracovat i tehdy, kdy se vám nebude chtít, když to bude situace vyžadovat?
- Dokážete se udržet a neutrácet vydělané peníze, i když jich bude hodně?
- Budete se pravidelně vzdělávat a informovat se o nových trendech?
Pokud vaše odpovědi zní ,,ano“, hurá do toho! Mějte pro svou práci zápal, držte se výše uvedených rad a užívejte si úspěch, kterého se vám dostane. Buďte ale opatrní a trpěliví, mějte pokoru a vždy se snažte být lepší. Jedině tak z podnikání vytěžíte to nejvíc, co můžete.
Ellie, The Boss Bitch
Přečtěte si o tom, zda podnikat jako OSVČ nebo ne.