Jak začít podnikat | strategie a tipy

podnikat

Podnikání není pro každého. Může vás sice lákat flexibilní pracovní doba, žádný šéf a vysoký plat, ale vše nemusí být, jak se na první pohled zdá. Podnikám již od 19 let (aktuálně jsou to tedy 4 roky) a kromě svých ups jsem měla i downs, a to dost hluboký. Než se do toho dáte, měli byste vědět, co přesně můžete trhu nabídnout a jakým způsobem k sobě přilákat klienty. Mám pro vás pár tipů, díky kterým se stále můžu věnovat tomu, co dělám.

1) Čím jste zajímaví?

Jasně, jedna věc je, že vás daný obor baví, ale druhá je ta, že potřebujete vydělávat, a k tomu se hodí, když se něčím odlišujete. Dejme tomu, že jste kadeřník, který začíná podnikat ve městě se spoustou konkurence. Jaký je ten důvod, proč by měli zákazníci chodit raději k vám než k někomu jinému? Například, protože používáte čistě přírodní/vegan produkty. Někteří lidé si zakládají na tom, aby jejich kosmetika byla bez chemie, což se u kadeřníků příliš neobjevuje. Stanete se tak pro některé jedinou možnou volbou, pro jiné příjemnou změnou. Na podobném principu funguje kosmetické studio v Praze, Silk Ferries, jež využívá pouze organické produkty (a je díky tomu extra proslulé).

Ať už tedy děláte cokoliv, buďte něčím novým, co zákazníci ještě neznají a mohlo by to pro ně být zajímavé. Berte konkurenci jako inspiraci, ale odlišujte se, měňte zavedené postupy, nebojte se experimentovat.

podnikat
credit: Pinterest

2) Bude po vás poptávka?

Nabízejte něco, co lidé skutečně potřebují, co by jim mohlo usnadnit život. Prodat dokážete leccos, jen musíte vědět, jak na to. Vymyslete svůj business tak, aby lidé chtěli přicházet znovu – vezměte si třeba Starbucks. Káva je tam opravdu drahá, ale stejně je tam pořád plno. Jakto? Inu, lidé kávu milují, mnozí na ní jsou závislí, tudíž budou rádi, když si na nějakou zajdou. Důvod, proč se rozhodnou pro Starbucks, je ten, že má příjemnou atmosféru, zákaznickou kartu (kde sbíráte body a za určitý počet získáte kávu zdarma), ale hlavně nabízí namixování si přesně takové příchuti, kterou chcete. Zatímco jiné kavárny vám nalijí do kávy sirup, ve Starbucks jako byste si kávu sestavili sami – počet shotů i pumpiček příchutě. Kdo by nechtěl takovou kávu, kterou si doma sám neudělá? K dispozici máte navíc 3 velikosti, takže střední cappuccino = 2 nebo 3 malá, a to už je potom výhodné.

Zjistěte, co vám konkrétně na trhu chybí, a to vytvořte. Ten, kdo vymyslel take out, je génius, protože spojil poptávku s nabídkou a od té doby je naprosto běžné, že si jídlo necháme raději dovézt, než bychom pro něj zašli. A to vše kvůli lenosti. Génius.

3) Finanční gramotnost aka umějte utrácet peníze

Už máte nějaký plat z podnikání? Výborně! To ale ještě neznamená, že byste jej měli celý utratit. Část si odkládejte a část vracejte do businessu – na promo, vzdělávání (kurzy, knihy), lidi, kteří vám budou pomáhat. Tyto investice vám umožní být více vidět, a tím také přilákat nové zákazníky. Zároveň se naučíte pracovat efektivněji, jak se tak říká, work smarter not harder.

Pamatujte, že propad může přijít kdykoliv a je dobré být připraven. Mějte VŽDY finanční rezervu (vím, o čem mluvím) a i když máte pocit, že se nic nemůže pokazit, makejte na tom, abyste byli ještě více vidět. Pokud nemáte zatím dostatek peněz na placenou reklamu, využijte známosti a sdílejte vše na sociálních sítích, zejména Tik Tok, má skvělý algoritmus a pomůže vám váš obsah dostat tam, kam je potřeba.

credit: Pinterest

4) Kdo je vaše cílovka?

Aby se produkt nebo služba dostali ke správným lidem, musíte si zadat cílovou skupinu. Pokud vyrábíte hrníčky, musíte cílit na někoho, kdo rád pije čaj nebo kávu. Jestliže doučujete soukromě angličtinu (ahoj, to jsem já), zaměřte se na školy a lidi, kteří cestují. Vyhledávejte místa, kde se tito lidé shlukují (například Facebookové skupiny) a nabídněte jim svůj produkt/službu. Znáte-li někoho, kdo se s takovými lidmi schází nebo má alespoň pár z nich v okolí, oslovte jej a požádejte, aby jim řekl, co děláte. Nikdy nevíte, koho můžete zaujmout, vyzkoušejte proto všechny cesty.

5) Prodejte to!

Dejte lidem důvod, proč by si vás nebo váš produkt měli koupit – vyřešte jejich problém, vylepšete životní úroveň nebo jim dejte dobrý pocit. Příklad: Ženy mívají často bolestivou menstruaci. Nabídněte jim produkt, který jim zaručí, že už takovou bolest nebudou muset zažívat (Vellena). Další příklad: Provozujte fitness centrum, ve kterém zákazníci naleznou stroje, které se v low budget posilkách nenacházejí. Poslední příklad: Poskytujte masáže, které uvolní člověka nejen v tu danou chvíli, ale i dlouho po ní, navíc bude mít pozitivní účinky na jeho celkové zdraví.

credit: Pinterest

Závěr

Najděte to, kde vás lidi potřebují a kde jim můžete pomoct. Nedělejte to primárně pro peníze, se stabilitou podnikání to nevydržíte, je to náročnější, než se zdá. Já si třeba ani nepamatuju, kdy naposledy jsem měla týden volna. Ehm.. na střední?

Mějte svou práci rádi a opatrujte ji jako své dítě, jedině tak se vám může skutečně dařit.

Ellie, The Boss Bitch

Přečtěte si také o tom, co všechno podnikání obnáší.

Sledujte nás na Instagramu a Tik Toku a poslouchejte náš podcast Slay and Pray.

Eliška Vachková

Eliška Vachková (Ellie, The Boss Bitch) je zakladatelem blogu Feminine, který je určen především ženám. Cílem je podpořit sílu žen a dát každé pocit, že je jedinečná a měla by na to být hrdá.

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

[instagram-feed]